Denna texten tycker jag är otroligt fin! I Nya testamentet talar Jesus om till sina lärljungar att "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig." (Matteusevangeliet 16:24) Det Jesus menar då är att vi ska lägga undan alla våra personliga intressen, allt hopp och alla ambitioner som vi har i livet. Det kan verka rätt tufft och framförallt svårt. Men det var precis vad Jesus gjorde för vår skull. Han vill att vi ska göra detsamma för honom. Att vi tar på oss vårt kors innebär att vi blir likt Jesus - en tjänare. Vi tjänar Gud. Vi tjänar Gud genom att följa hans Ord, hans vilja samtidigt som vi ger all ära till honom. 
 
Och det korset kommer aldrig vara lika tungt som det kedjor som Jesus befriar oss från. 
 
Varje person har någon gång en stor börda. En stor skam. En stor och tung kedja som tynger ner oss och aldrig släpper taget. Hur vi än försöker kan vi inte befria oss från den. Den enda som kan göra det är Herren. "Men de ropade till Herren i sin nöd och han frälste dem ur deras trångmål. Han förde dem ut ur mörker och dödsskugga, han slet sönder deras bojor." (Psaltaren 107:13-14) Vilka bojor vi än har kan Jesus befria oss ifrån dem. 
 
"Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria." - Johannesevangeliet 8:36
Johannesevangeliet, Matteusevangeliet, börda, fri, kedjor, korset, psaltaren,

2 kommentarer

Erica

27 Jun 2015 23:39

Älskar bilden och citatet. Och hur du beskriver det här. Det är så fantastiskt, liksom. <3

Liene Svärd

04 Jul 2015 11:30

Vilket bra inlägg. Har saknat Guds ord sista tiden! Haft för mycket annat för mig. När jag kommer till Jesus blir jag verkligen befriad av allt som tynger och trycker på hjärtat :)

Kommentera

Publiceras ej