I våras åkte min bibelskoleklass till Omberg som är ett naturreservat vid Vättern. Vi vandrade runt på berget och kom bland annat till platsen som visas på bilden. Från den utkiksplatsen hade vi panoramautsikt och det var flera, flera mils utsikt över landskapet nedanför. Vädret var på vår sida så det var, förutom slöjmoln, helt molnfritt och strålande sol vilket gjorde att vi såg världen sträcka ut sig hela vägen till horisonten. Utsikten var helt otrolig och behövs upplevas för att man verkligen ska förstå dess skönhet. Och på denna platsen fick vi tillbe och ära Pappa Gud. Vi fick sitta mitt ute i hans skapelse och få ännu mer insikt i Guds storhet och skönhet. Och det var så vackert för jag såg mil efter mil efter mil sträcka ut sig framför oss och trots det så visste jag att det fortfarande är en hel värld som finns där ute och som jag inte har fått upptäcka. Skapelsen är så kolossalt stor! Och med den insikten och med utsikten framför mig kunde jag ändå säga att det inte finns en enda plats där Gud inte är. Jag förstår verkligen David när han i psalm 139:7-10 skriver; "Vart skall jag gå fr din Ande, vart skall jag fly för ditt ansikte? Om jag far upp till himlen, är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket, är du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet skall också där din hand leda mig och din högra hand fatta mig."
Gud finns verkligen överallt här på jorden. Det finns ett uttryck som ibland kan användas - "Godforsaken place" och det kan ibland menas med att på den här platsen kan inte Gud finnas för här är det bara ondska, olycka och misär. Men jag tänker att Gud finns där med. Gud finns på de mest öde platserna, alla krigszoner, fattiga områden. Han finns bland de sjuka, de skadade, de sårade, han finns överallt. Han finns bara inte i de platser som flödar av honung och mjölk, där allt är väl i rikedom, materialism, hälsa osv. Gud finns i varje liten vrå av den här världen. Vart vi än vänder oss, vart vi än reser så finns Gud där. Hans Ande fyller hela jorden och skapelsen är fylld av hans härlighet. Och detta fick jag verkligen erfara där jag satt på Omberg och lovsjöng tillsammans med min klass. Det är en känsla som inte går att förklara.
 
Och den ene ropade till den andre: Helig, helig, helig är Herren Sebaot, hela jorden är full av hans härlighet.
- Jesaja 6:3
 
Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat.
- Romarbrevet 1:20 
Gud finns överallt, Jesaja, romarbrevet, skapelsen, vittnesbörd,

Kommentera

Publiceras ej