I veckan lärde jag mig något väldigt viktigt och som är så självklart för mig. Det har inte varit så uppenbart för mig som det blev när jag läste det. Det har alltid varit en stor del, en självklarhet i mitt liv. Något som jag gärna har förskjutit bort. Undvikit. Men just det är det som förändrar mitt liv. Som lyfter mig upp från döden och in i livet.

 Min relation med Gud börjar där det är som svårast att vara.

 Jag har mina bra sidor. De goda sidorna som jag visar ut till världen, familj och vänner. Jag vet vem jag vill vara. Men jag vet också att jag har mina dåliga sidor. Jag vet att jag har fallit många gånger. Jag har mina hemligheter. Mina ”darkest secrets”. De sidor och hemligheter som jag aldrig har eller kommer visa andra. Men det är just det – hur mycket jag än döljer dem för världen så är de inte dolda för Gud. Han vet alla mina sidor. Alla mina hemligheter.

 Och det är här som det svåra börjar.

 Gud vill att vi ska komma inför Honom och bära fram hela oss. Allt vi har och allt vi är. Alla våra sidor, de bra och de dåliga. Alla våra hemligheter. Allt det vi skäms för, allt det vi gömmer för världen som vi aldrig vill att någon ska få veta. De sidor och hemligheter vi så bra försöker gömma och glömma bort vill Gud att vi ska lyfta upp och ge till Honom, visa Honom. Säga att ”Det här, Gud, är vad jag har gjort. Det här är vad jag är.” Gud vill att vi ska visa Honom våra mörkaste hemligheter.

 Det som vi, jag, skäms så otroligt mycket för vill Gud att jag ska visa Honom. Men det är så otroligt svårt. Jag vill inte ta upp det till ytan. Jag vill gömma det. Glömma det. Jag vill binda det i ett block betong och slänga det i den djupaste delen av havet. Slänga bort det från den här världen. Jag vill inte att någon ska se mina hemligheter. Det djupaste jag bär på.

 Men Gud vill det. Varför?

 Gud vet redan alla mina hemligheter. Det djupaste jag bär på. Det finns inget som jag kan dölja från Gud. Så varför vill Han då att jag ska lägga fram allt inför Honom?

 Jo, för Gud älskar mig. Gud älskar mig trots mina hemligheter. Gud älskar dig trots dina hemligheter. Gud vet redan allt, precis allt, om dig och det får inte Honom att älska dig mindre. Guds kärlek till dig är en evig ström som aldrig sinar.

 Och Gud vill ha en relation till mig och dig. Gud vill att du ska kunna komma med allt inför Honom. Han vill ta dina mörkaste hemligheter och lyfta bort dem från din själ. Han vill ta de bördorna och lyfta bort från dina axlar. Han vill använda dem och göra något gott ur det. Han vill att du ska veta att du kan komma till Honom med allt. Inget får Honom att älska dig mindre. Utan av kärlek vill Han hjälpa dig med allt du bär på. Han ser till det bästa med dig och det värsta och Han vill använda allt det.

 Gud vill har en relation med dig som är så djup så att ingen människa kan förstå. Men som den samtidigt kan inspirera andra människor med. Gud vill att du ska kunna komma med allt till Honom, prata om allt med Honom. Han vill byta ut alla dina hemligheter med kärlek. Men för att Gud ska kunna göra det så måste du ge Honom allt. Du måste ta dina djupaste hemligheter, de djupaste du bär på, det som inte en människa på den här jorden mer än du vet om. Det du skäms så otroligt mycket för. Det du mest av allt bara vill glömma.

 Det måste du plocka upp och ge till Gud. För att Gud ska kunna ha en djup relation med dig, för att du ska kunna komma med allt till Honom så måste du också ge allt av dig.

För att Gud ska kunna fylla hela dig med sin kärlek och frid så måste du öppna upp hela ditt hjärta för Honom. Och när du gör det då börjar din relation med Gud. För att det ska bli liv igen måste något dö.

 Min relation med Gud börjar där det är allra svårast att vara men det är också där som jag går från döden till livet.

Ty du, Herre, är min lampa, Herren gör mitt mörker ljust.” - 2 Samuelsboken 22:29

 

2 Samuelsboken, Ditt djupaste, Gud älskar dig, hemligheter, relationen med Gud,

Kommentera

Publiceras ej