Idag var det riktigt fint väder! Solen sken och det var hela 10 plusgrader! Jag slutade praktiken vid halv ett så solen stod högt på himlen när jag gick hem, och det var helt underbart rent ut sagt! Nästan direkt när jag kom ut från bageriet så fick jag vårkänslor. Jag kände värmen och solen, den varma vinden och jag hörde alla fåglarna som sjöng för full hals. Det kändes verkligen som vår i vinden!  Och under tiden som jag gick hem så tackade jag Gud för det fina vädret och så kom jag att tänka på en bibelvers i Matteusevangeliet - "Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blir mjuk och bladen spricker ut, vet ni att sommaren  är nära. När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid dörren." (Matteusevangeliet 24:32-33) 
 
Versen handlar om hur vi likt de tecken vi ser att våren och sommaren är på väg, kommer vi veta att Jesus är nära, att Han snart kommer. 
 
Vintern är en lång, mörk, kall och nästan deprimerande tid. Många mår lite extra dåligt eller känner av en vinterdepression, dagarna är korta och mörka. Ute är det kallt och ingen värme finns att finnas förutom inomhus. Knappt något ljuse finns heller. Det lilla ljus som finns i det långa mörkret är dagsljuset och snön. Men vintern varar inte för evigt. Efter vad som kan kännas som en evighet så börjar vi se tecken. Vi ser tecken runt om i naturen - träden, temperaturen, dagsljuset, blommor i form av snödroppar och krokus. Vi ser tecken på att våren är på väg.
 
Under vintern känns våren oändligt långt borta men vi vet, vi vet att våren kommer. Den står vid tröskeln. Och vi vet att när våren kommer så förändras allt. Hela naturen väcks till liv igen, träden får nya blad, blommorna blommar, djuren förökar sig, solen kommer tillbaka, dagarna blir längre. Hela jorden föds på nytt igen. Och borta är allt mörker, all kyla, alla långa och mörka dagar, alla dåliga känslor så som trötthet, depression osv. Naturen går från död till liv. 
 
Samma sak är det med Jesu återkomst. 
 
Likt vårens tecken så kommer vi se tecken här i världen när Jesu återkomst närmar sig. Vi vet inte när Han kommer men precis som våren så vet vi att Han kommer. Och precis som våren så kommer Jesus komma med liv, liv i överflöd. Han kommer med ljuset för att förtära allt mörker. Jesus kommer med liv, glädje, ljus, värme, Han kommer för att allt dött ska få liv igen. Han kommer och ta bort allt mörker, all sorg, alla tårar, all smärta, depression, sjukdom och ersätter det med kärlek, värme, glädje, hälsa. "Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och igen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta.".." Se, jag gör allting nytt." (Uppenbarelseboken 21:4-5) 
 
Världen är i en lång, mörk vinter just nu men vi vet att likt våren så kommer Jesus komma med "Liv, ja, liv i överflöd." (Johannesevangeliet 10:10) Därför får vi hålla utkik efter de tecknen som kommer, tecknen på våren, på Herren Jesus Kristus återkomst. 
 
 
 
Jesus Kristus, Jesus återkomst, Johannesevangeliet, Matteusevangeliet, Pånyttfödelse, depression, död, glädje, hälsa, liv, skapelsen, smärta, sorg, tecken, uppenbarelseboken, vinter, våren,

Kommentera

Publiceras ej