När det blir för mycket i vardagen så vill jag ofta finna en plats där jag kan andas ut och slappna av. Kunna glömma världen lite och bara vara för en timme eller två. Om jag har problem så vill jag rymma från dem även då de tornar upp sig som berg och som jag inte vet hur jag kan komma över.

Det kan vara många olika saker till att man vill fly undan vardagen lite och bara kunna slappna av. Så när jag vill göra just detta så vänder jag mig till Gud. Jag går in i mitt rum, stänger dörren, kanske sätter på lite lovsångsmusik och sen pratar jag om allt med Gud. Jag behöver inte fly undan världen, mina problem eller vardagen utan jag kan bära fram det till Gud. Jag kan tala med honom om det och jag vet att han lyssnar och hjälper mig.

Senast var igår. Igår lät jag oron över jobb ta över mina känslor och jag mådde dåligt över det hela dagen. Jag försökte sluta tänka på det genom att göra lite olika saker men det hjälpte inte. Oron fanns kvar där och tryckte ner mig hela tiden. Tillslut blev jag irriterad på nästan allt. När jag sedan skulle gå och lägga mig så tyngde fortfarande oron på mig och jag valde att tala om det med Jesus. Jag började tala om hur stor oro jag kände, hur hopplöst allt kände och hur jag önskar att jag kunde göra något mer och få ett jobb. Jag talade om precis hur jag kände. Samtidigt som jag också sa att jag visste att Gud kommer hjälpa mig. Det finns ett jobb därute för mig och i slutändan handlar det om huruvida jag vill se tillbaka och veta att jag gjorde allt för att få ett jobb eller ifall jag var lat och lät rädslan vinna.

Under tiden som jag bad insåg jag plötsligt att en frid hade fyllt mitt inre. All oro som tyngde mig likt ett berg var borta och allt jag kände var en frid. Jesus hade fyllt mig med sin frid och tagit bort min oro. Samtidigt som han påminde mig om att för Gud är inget omöjligt. Gud har en plan för mig och då kan han även ha ett jobb för mig. Oavsett så vet jag att Gud är med mig och hjälper mig i min jakt på ett jobb.

 Så under tiden som jag bad påminde Jesus mig om att det kommer ordna sig och han tog bort all min oro och fyllde mig med frid.

 När vi vill komma bort från vardagen och fly världen och problemen så kan vi vända oss till Gud. Då ger han oss av sin frid samtidigt som han hör våra böner och hjälper oss med de problem vi kan ha. Vi kan komma inför Gud och få vila samtidigt som vi kan kasta alla problem och all oro på honom och veta att han lyssnar och hjälper oss. Allt vi behöver göra – är att be.

 "Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus." - Filipperbrevet 4:7

"Och kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er." - Petrus första brev 5:7

 

 

1 Petrusbrevet, Inget är omöjligt för Gud, Jesus, bekymmer, filipperbrevet, frid, oro, vila, världen,

Kommentera

Publiceras ej