"Tycker ni är väldigt selektiva med vad som är guds ord och inte. Btw ska ta och stena min bror nu för att han va uppkäftig innan, lever som en sann kristen.

På tal om att motverka yttrandefriheten, kanske ska låta bli att ha kommentarer som måste godkännas."

Mitt svar: Jag börjar med att säga att din notering på mina kommentarer har du rätt i. Jag har inte direkt funderat över att jag godkänner dem innan de kan publiceras men nu är det ändrat och det är ingen som helst censur på kommentarer som kommer in. 

 Jag vet inte hur mycket du läst Bibeln eller om du överhuvudtaget är troende, men hursomhelst så kanske du har läst om Jesus och äktenskapsbryterskan i Johannesevangeliet kapitel 8? Där står det: "1. Sedan gick var och en hem till sitt, och Jesus gick ut till Oljeberget. 2. Tidigt på morgonen kom han tillbaka till tempelplatsen. Allt folket samlades omkring honom, och han satte sig ner och undervisade dem. 3. Då kom de skriftlärda och fariséerna fram till honom med en kvinna som hade gripits för äktenskapsbrott. De ställde henne mitt framför sig 4. och sade: "Mästare, den här kvinnan greps på bar gärning, när hon begick äktenskapsbrott. 5.I lagen har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger du?" 6. Detta sade de för att snärja honom och ha något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och skrev med fingret på marken. 7. När de stod kvar och frågade honom, reste han sig och sade: "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." 8. Och han böjde sig ner igen och skrev på marken. 9. När de hörde detta gick de därifrån, den ene efter den andre, de äldste först, och han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. 10. Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" 11. Hon svarade: "Nej, Herre, ingen." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!" 

I vers 5 hänvisar de skriftlärda och fariséerna till lagen som Mose skrivit och Bibeln hänvisar då till 2 Mosebok  20:14 där det står: "Du skall inte begå äktenskapsbrott." Detta står i de 10 budorden och dessa lagar gäller än idag och de står klart och tydligt att man inte ska synda genom att begå äktenskapsbrott, vilket denna kvinnan gjorde. Men som du ser så står det att Jesus inte dömer henne utan låter henne gå med uppmaningen i att inte synda mer. Detta tycker jag visar på den kärlek som Jesus har för oss, att han förlåter oss och ger oss chansen till att hålla oss borta från synden istället för att straffa oss direkt.  

Anledningen till att de skriftlärda och fariséerna gick och aldrig kastade någon sten var för att de inte var fri från synd. De hade någon gång i sitt liv syndat, och det gör vi människor. Det har aldrig funnit och kommer nog heller aldrig finnas någon människa som är helt fri från synden. Då får vi aldrig heller rätten till att kasta stenen.

Vi kan alla begrunda Guds ord på vårat eget vis men i det här sammanhanget, som handlar om att du skulle stena din bror, så hänvisar jag till Johannesevangeliet 8. 

 

 
10 budorden, 8:19, Johannesevangeliet, Synda inte, jesus, kommentar, svar, äktenskapsbrott,

Kommentera

Publiceras ej