I våras när jag skulle besluta vad jag skulle göra nu i höst så gick jag från den ena tanken till den andra. Jag ville resa utomlands, jag ville gå en missionskurs, jag ville plugga vidare på högskola och jag ville flytta till en ny stad med några vänner. Det var några idéer som jag hade och som jag ville testa på men jag kunde aldrig bestämma mig för jag ville verkligen vara 110% säker på att det också var Guds plan för mig. Jag ville inte gå utan att han sa sitt ja. Jag minns ett tillfälle då jag hade gett upp alla tankar på vad jag skulle göra i höst och jag hade precis tackat nej till att flytta till ett kollektiv, som jag hade haft en "det känns inte rätt"-känsla över, och jag tänkte gå tillbaka till mitt rum och skriva men jag kom att tänka på cafeterian och att jag kunde sitta i fåtöljerna där uppe. Sagt och gjort gick jag dit och satte mig och på bordet framför mig där jag satt låg det en bok. Det var boken Jesus - En resa genom hans liv av författaren James Martin. Jag plockade upp boken, läste baksidan och slog sedan upp ett slumpartat stycke och började läsa. Just det stycket handlade om hur Jesus kallade fiskarna Petrus, Andreas, Jakob och Johannes och hur vi idag kan på olika sätt uppleva Guds kallelse för våra liv. 
 
När jag tänker tillbaka på mitt liv de senaste åren så har jag flera gånger haft mitt liv utstakat för mig. Inte i minsta detalj precis men en mer övergripande bild av hur jag vill att mitt liv ska se ut. Bland annat har jag velat bo ute på landet eller utomlands och leva på mitt författarskap, jag har velat jobba som ungdomspastor och jag har velat bo i en storstad och jobba som mäklare. Jag har haft mitt liv planerat i både stora drag som små men samtidigt har jag vetat att jag vill följa Guds plan för mitt liv även om jag inte vet vad den planen är för något. 
 
Om vi nu då går från mitt liv till fiskarna Petrus, Andreas, Jakob och Johannes liv så hade säkert de drömmar och planer för sina liv när Jesus en dag kom till dem när de jobbade med fisket. Jag tror att Jesus var en vanlig man i deras ögon som kom fram till dem och började tala med dem men när han väl började tala så måste något hänt inom dom, en tanke eller en känsla, för när Jesus sa "följ mig, så skall jag göra er till människofiskare" (matteusevangeliet 4:19) så släppte de sina nät och följde honom. Jag tror inte att de killarna, som blev de första lärljungarna, visste vad som skulle ske, vem Jesus var och vilken resa de skulle få vara med om men trots det var det något som fick dem att släppa allt och följa Jesus. Även lärljungen Matteus lämnade allt när Jesus sa "följ mig" (matteusevangeliet 9:9). Oavsett vad dessa lärljungar hade för drömmar och längtan i sina liv så valde de att följa Jesus och vilken fantastisk resa de fick vara med om sen. 
 
Jag kan känna igen mig i lärljungarna ibland, speciellt i hur de väljer att följa Jesus. Det är flera gånger som jag har haft mitt liv utstakat för mig. Jag har byggt upp en bild av hur jag vill leva mitt liv och mina drömmar och min längtan har fått styra mina val och mitt liv. Men sen har Jesus kommit och sagt Följ mig  och då har allt förändrats. Jag vet inte vad Guds kallelse för mitt liv är och jag vet att jag har en bild (även om den förändras ibland) av hur jag vill att mitt liv ska se ut men när Jesus kallar på mig så släpper jag mina nät och följer honom. Jag väljer att lägga mina drömmar och min längtan åt sidan för jag vet att när jag följer Jesus så kommer det bästa hända. Det kommer inte vara lätt för det säger Jesus själv - "Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen." (Johannesevangeliet 16:33) Men jag vet att det kommer leda till det bästa och jag är inte rädd. Det kan vara skrämmande men det är spännande! Och jag har fått uppleva hur Jesus leder mig steg för steg på den väg Gud kallat mig för. När jag tog studenten valde jag själv att tacka nej till platsen på en bibelskola och börja jobba istället och när jag sedan var inriktad på att fortsätta jobba ett år till och få råd att flytta hemifrån då kallade Jesus mig till bibelskola istället så då släppte jag mitt jobb och började läsa på bibelskola och när jag i våras ville flytta till Jönköping så kallade Jesus mig till Norrtälje istället och då släppte jag Jönköping och flyttade hit till Norrtälje. Och nu när jag ser tillbaka så har jag aldrig vetat vad det kom att innebära varje gång jag valde att följa Jesus men för varje gång har det varit en fantastisk resa. Så nu när jag är här i Norrtälje så vet jag inte heller vad Gud har för plan för detta året men jag vet att jag kommer vara här och ta reda på det och nästa gång som Jesus säger Följ mig  så kommer jag släppa mina nät och följa honom. 
Guds plan för mig, Johannesevangeliet, Matteusevangeliet, lärjungarna,

Kommentera

Publiceras ej