Jesus är så fantastisk! 
 
Just nu brottas jag ganska mycket med min arbetssituation som inte är den bästa och för tillfället vet jag inte om jag ska gå höger eller vänster eller hur jag ska göra. Det har varit mycket tankar och imorse kände jag mig frustrerad och nedstämd över hela situationen och jag vände mig till Jesus och frågade, likt 1000 gånger förut, vad ska jag göra? Jag orkar inte mer. 
 
Jag tänkte att jag skulle läsa Bibeln och vände mig om för att ta upp den från golvet när jag fick syn på min andaktsbok. Jag insåg att jag inte hade läst dagens andakt så jag plockade till mig den istället och letade upp rätt datum. Samtidigt så tänkte jag för mig själv att ifall det står något i boken som passar in i min situation så är det en tillfällighet. 
 
 
Denna text fångade mig och jag kände hur sann den är och hur väl den passar in i min arbetssituation. Och jag tror inte det är en tillfällighet att jag kände att jag skulle läsa min andaktsbok istället för min Bibeln. Jag kände hur Jesus talade till mig genom den här texten. Jag kände hur han uppmuntrade mig till att sluta oroa mig, att lägga allt i hans händer och bara leva i den här dagen. Bara förtrösta på honom. 
 
Jesus säger i Matteusevangeliet 6:34 - "Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga." 
 Jag vet hur lätt det är att oroa sig för något. Att varje dag ha något som gör en orolig och som man bekymmrar sig över. Men det är precis det Jesus säger till oss att inte göra. Han vill inte att vi ska gå varje dag och oroa oss. Jesus är redan i morgondagen. Vi behöver verkligen inte oroa oss för något. Men även om vi lägger något i hans händer så kan det vara svårt att sluta oroa sig ändå. Och det är därför Jesus fortsätter påminna oss om att vi inte behöver göra det. Han verkar i allt och när vi lägger något i hans händer så samverkar allt till det bästa. 
 
"Därför säger jag er: Gör er inte bekymmer för ert liv, vad ni skall äta eller dricka, inte heller för er kropp, vad ni skall klä er med. Är inte livet mer än maten och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar. De sår inte, de skördar inte och samlar inte i lador, och ändå föder er himmelske Fader dem. Är inte ni värda mycket mer än de? Vem av er kan med sitt bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? Och varför gör ni er bekymmer för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset, som idag står på ängen och i morgon kastas i ugnen, hur mycket mer skall han då inte klä er? Så lite tro ni har! Gör er därför inga bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? Efter allt detta söker hedningarna, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga." - Matteusevangeliet 6:25-34. 
 
Tack Jesus. För mig är det en daglig överlåtelse att förtrösta på Jesus, lägga allt i hans händer och sluta oroa mig. Men hans kärlek är för alltid evig och hans finns alltid där för mig. Och precis som för mig finns han där för er. 
 
Jesus påminde mig och han vill påminna er också. 
 
Var inte rädd för morgondagen - han som Är är redan där. 
Matteusevangeliet, framtiden, oro,

Kommentera

Publiceras ej