Igår kväll satt jag och kollade på Bonde söker fru tillsammans med min rumskompis och jag blev så sur när en av männen som sökt in för att dejta en av de kvinnliga bönderna sa i programmet att "hon är ju en 10:a". Och då är det ju hennes utseende som han syftar på. Sådana kommentarer gör mig så sur! Det spelar ingen roll om det är killar eller tjejer, unga som vuxna, som sitter och bedömmer en eller flera personers utseende efter en skala på 1-10, jag tycker det är så fel! Varför gör vi ens det? Jag förstår att man inte kan vara attraherad av alla sorters människor men att säga att någon är en 1:a eller 8:a är inte på något sätt rätt. Någon som vi inte är attraherad av finns det någon som är! 
 
Jag minns ett tillfälle förra hösten där två vänner till mig satt och bedömde en tjej efter foton på henne. På en bild var hon en 10:a medan hon på en annan bild var en 5:a. Det minns jag gjorde mig så arg och jag tyckte så synd om den här tjejen som förmodligen inte hade en aning om att dom gjorde detta. Det fick mig också att undra om de har gjort så gällande andra tjejer också, tjejer som faktiskt kan vara vänner till mig och dom, och ifall de har suttit och bedömt mig efter en skala på 1-10. Jag minns att jag var sur på dem i flera dagar för jag tyckte att deras handling var så nedvärderande. För mig blev det att de satt och objektifierade henne. 
 
För mig blir handlingen nedvärderande av personer då det känns som om man lägger allt värde i personens utseende. Man ser inte det som ligger på insidan, vem personen verkligen är. Personen blir värd att träffa, värd att lära känna just för att han/hon ser bra ut. Intresset för personen växer ju bättre den ser ut. 
 
Jag tycker att som kristen ska man inte bedöma någons utseende efter en skala. Vi vet ju, och borde verkligen veta, att alla människor är skapade till Guds avbild (1 moseboken 1:26). Jesus lyser genom alla människor och det är honom vi ska se när vi tittar på människor. Vi ska sträva efter att se allt som finns inombords hos en person. Vi ska inte bli hindrade eller påverkade av det yttre. Alla människor är vackra och alla är värda att lära känna. Värdet ligger inte i det yttre! Och det är något som jag har kämpat med i många år och jag vet att jag verkligen inte är ensam i att ha gjort det. Att känna att man är vacker för den man är och inte hur man ser ut. Förra hösten kämpade jag mycket med att få tillbaka min självkänsla, min självbild och att verkligen känna mig vacker på både insidan och utsidan. Att då få höra hur två vänner till mig sitter och bedömer en tjej efter hennes bilder fick mig att börja tvivla. Inte på mig själv och hur jag ser ut och är utan på hur vi människor tänker gällande andra människor. Jag menar det är en sak att se en bild och tycka att den personen är vacker men att sitta och bedöma bild efter bild är något helt annat. Då sitter man och objektifierar en person istället för att se Guds skönhet. 
 
När mina två vänner satt och bedömde tjejen så ville jag flytta över till deras bord och fråga vad de tyckte om mig. Var låg jag på deras skala? Var jag en 4:a? Eller var jag till och med en 10:a? Hur hade de reagerat om jag gjort det? Hade det fått dem att inse vad de sa och vad de gjorde? Hur deras agerande påverkade mig som inte alls var den som blev bedömd? Genom att bara sitta vid bordet bakom dem, med min kopp té, så påverkades jag indirekt av deras handling. Och jag tror att vi alla gör det, då detta är en väldigt vanlig handling i dagens samhälle. 
 
Ej att förglömma är att jag inte på något vis är oskyldig i detta ämnet. Även jag har gått efter människors utseende och skapat mig ett intryck och en bild av en människa endast baserat på dennes utseende. Men efter att jag förra hösten jobbade så mycket med min egen självbild och genom att Gud uppenbarade mitt värde, min skönhet och min identitet i Gud som hans dotter och det faktum i att jag är skapad till hans avbild har fått mig att inse mina brister i detta, att få se bjälken i mitt öga. Genom Guds nåd och kärlek har jag fått se mina egna brister och sedan kunnat lära av det och börja växa i min nyvunna insikt ock kunskap. Jag hoppas så att vi alla kan göra det. 
 
Du är alltigenom skön, min vän, på dig finns ingen fläck. 
- Höga Visan 4:7
Höga Visan, döm inte, skönhet,

Kommentera

Publiceras ej