Just nu är jag mitt uppe i mitt flyttkaos då jag snart ska flytta till en ny stad. Det innebär att jag går igenom varje liten vrå i mina föräldrars hus och går igenom alla mina saker. Väljer det jag vill spara och det som jag vill ha kvar. Saker som jag har kvar sen tidig ålder och som är några år gamla, oavsett så ska allt rensas och packas ner. För mig är det inte något nytt att packa ner mina grejer då jag har flyttat några gånger i min uppväxt. Skillnaden nu är att jag verkligen går igenom varje vrå och rensar ordentligt bland mina saker. Jag minns en flytt för elva år sedan då vi skulle flytta från lägenhet till hus och jag fick i uppgift att packa ner de grejer jag hade i mitt skrivbord. Jag tog en flyttlåda och öppnade första skrivbordslådan och där låg massa papper, målarböcker, kritor, linjaler och studsbollar. Där var det ingen som helst koll utan jag tog allt som låg i lådan och lade i flyttlådan.

 Detta kom jag att tänka på idag medan jag letade bland mina gamla leksaker och jag började fundera på om det inte är lite så med Jesus. Sedan jag valde att ta emot Jesus som Herre i mitt liv har jag gått igenom en förvandling. När vi säger ja till Jesus så flyttar han in i vårt hjärta och från den stunden förvandlas vi. Jesus är ljuset och han driver ut de mörker som finns i oss. Mörker i form av lögner vi säger, löften vi bryter, elaka tankar eller handlingar vi tänker eller utför. Jesus flyttar in i oss och rensar ut de saker hos oss som inte är gott. Och det är en sådan förvandling jag har genomgått de sex åren jag har varit frälst. Det har inte varit någon intensiv, radikal förvandling som har märkts direkt. Utan Jesus går igenom varje vrå sakta men säkert tillsammans med mig och visar att något i mig inte leder till goda saker. Som att bryta löften jag gett och att tala illa om någon. Han låter det ta tid. Ibland är det mer arbete än vanligt men Jesus är tålmodig i sin kärlek till mig och leder mig varsamt igenom det.

Likt som jag rensar saker jag har från min barndom rensar Jesus bort saker jag haft eller gjort sen min barndom. Och likt saker som jag haft sen några år tillbaka rensar Jesus bort saker jag gjort eller haft sen några år tillbaka. Det finns alltid saker som Jesus kan rensa bort eller sopa bort. Genom hela livet lär jag mig och Jesus är alltid där som min vägledare. Han hjälper mig bevara och växa i det som är gott och bär god frukt.

 Nu när jag packat ner allt jag vill ha kvar och behöver i min lägenhet och flyttar till den nya staden så vet jag att Jesus är med mig. Precis som en ny stad så påbörjas ett nytt kapitel i mitt liv och där blir det nya erfarenheter, kunskaper och upplevelser som kommer bidra till min förvandling.  

livet, ljus,

Kommentera

Publiceras ej