Något som jag alltid har haft väldigt svårt med i min relation med Gud är att släppa all kontroll till honom. Att lita på honom till 210%. Jag har väldigt svårt att ta allt det jag ska besluta över, det jag oroar mig för, det som gör mig rädd, platser, personer, händelser, att ta allt det och lämna vid korset och säga till Jesus att här har du allt, jag ger det till dig och jag litar på dig. Och sedan sluta tänka på det och framförallt sluta oroa mig. Jag har det här året på Livskraft verkligen fått jobba med det här. Det är otroligt svårt! Och jobbigt. Det är mer än en gång som jag har fått ångest pga det. 
 
Att ha kontroll över beslut, situationer, mina tankar och känslor har varit min livlina. Ett av de sätt som jag har använt för att överleva vardagen. Det har alltid funnits väldigt mycket osäkerhet i mitt liv, både på den personliga fronten, i familjesituationen, skolan, bostad osv. Sedan jag tog studenten 2014 så har det till exempel funnits osäkerhet i att få jobb. Förra året hade jag timanställning samtidigt som jag ständigt oroade mig  och stressade mig över ifall jag skulle klara att ta körkortet på 3 månader eller under sommaren. Sedan var det inte säkert att jag hade möjlighet att bo kvar hemma utan nu var jag tvungen att få ett till jobb och leta bostad. Osäkerhet gällande att klara körkort och finna bostad på några månader.
Det har också funnits osäkerhet gällande min tro och relation med Gud, relation till vänner, hur min framtid ser ut. Ja, ni förstår att det är mycket osäkerhet och då har mitt kontrollbehov vuxit fram och blivit min livlina. Mitt sätt att överleva dag för dag, månad för månad, år för år. 
 
Genom åren har jag alltid vänt mig till Gud, jag har haft mina böneämnen men aldrig vågade jag lita på Gud fullt ut ändå. Jag oroade mig konstant och tog egna beslut samtidigt som jag innerst inne höll ett hopp till Gud att han skulle för mig igenom varje grej och att först och främst att hans vilja skulle ske. För det är något som jag alltid varit mån om och alltid bett för - att hans vilja ska ske och inte min. Även om jag allt för många gånger inte handlat efter det. Tur att Gud är större än vårt handlande! 
 
Under det här året på Livskraft har jag verkligen fått kämpa med att släppa kontrollen. Och Gud har fått kämpa med mig. Men hans kärlek är tålmodig och mild och han har verkligen väglett mig genom det. När känslorna har blivit för stora och smärtan av minnen för mycket och ångesten har kommit så har jag aldrig någonsin fallit på den hårda marken! Jag har alltid fallit i Guds eviga och kärleksfulla famn. Att släppa kontrollen till 210%, att släppa taget om min livlina har jag fått uppleva, för mig, är en väldigt jobbig och ibland smärtsam process. Men Gud viker aldrig från min sida, hans kärlek sinar aldrig. Genom att jag lämnar allt vid korset och säger till Jesus att jag litar på honom så får jag vila i Guds famn. Jag får vara hans barn och han tar hand om allt. Det samverkar till det bästa och jag fylls av hans frid istället för oro och ångest. "Kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er." 1 Petrus 5:7. "Var starka och frimodiga, var inte rädda eller förskräckta för dem. Ty, Herren, din Gud, går själv med dig. Han skall inte lämna dig eller överge dig." 5 Mosebok 31:6. 
 
Men även om jag har kommit en bit på den här vägen de senaste året så är det fortfarande svårt och jag måste gör det här on a daily basis. Varje dag måste jag välja att lita fullt ut på Jesus. Att fullt ut släppa taget om min gamla livlina och förtrösta på Gud. Det är väldigt svårt för mig men för varje gång är det värt det. Just nu har jag beslut inför hösten att göra, min hälsa gör att jag kanske inte orkar med alla de sju sista veckorna på bibelskolan och det gör mig orolig. Men varje dag tar jag min oro, mina känslor och tankar samt de beslut jag har att göra, inför Gud och lägger det inför korset. Och säger de fem viktigaste orden;
Jesus, jag litar på dig. 
 
"Bli stilla och besinna att jag är Gud" - Psaltaren 46:11 
 
1 Petrusbrevet, 5 mosebok, Gud har kontrollen, psaltaren,

1 kommentarer

Liene Svärd

10 May 2016 16:27

Bra inlägg. Jag kan också brottas med kontrollbehov och oro, speciellt när jag tänker jag kommer inte få igenom saker på eget sätt :P men Gud är god så inget kan bli dåligt eller sämre än ens egna planer, han ger bara goda gåvor och sörjer för oss.

Kommentera

Publiceras ej