Jag måste förstå att Gud inte begränsas till en plats. Jag vet att Han alltid är med mig oavsett vart jag är men just här på Ralle är det annorlunda. Här lever jag i en bubbla och jag matas av Guds ord och Hans närvaro ständigt. Världen existerar inte här ute. Det är bara jag, mina vänner och Gud här. Gud känns så mycket mer påtaglig här. Jag känner Hans närvaro så mycket mer här. Såfort jag lämnar Ralle så känns Gud mycket längre bort. Det känns som om jag lämnar en del av Gud på Ralle. Men jag vet att det inte stämmer. Gud är med mig oavsett vart jag är. Lika nära mig som Gud är här på Ralle, lika när är Han mig i Ljungby, i Nyköping, i Stockholm. Vart jag än är. Gud är lika nära som alltid. Det är bara jag som inte märker det. Kanske letar jag i åskan när Han är i viskningen.

Här hemma är jag omgiven av människor 24/7. Det är människor vart jag än går. Men det finns platser där jag kan vara helt själv. Till exempel en kväll för tre veckor sedan när jag skrivit färdigt mina två projektarbeten och är hur trött som helst både fysiskt och psykiskt och det är folk ö.v.e.r.a.l.l.t. Jag älskar mina vänner här och jag trivs med att ha dom omkring mig men ibland behöver jag egentid. Då brukar jag gå ut och det gjorde jag den kvällen. Jag tänkte inte så mycket på det men när jag kom utanför dörren så såg jag genast mitt favorit stjärntecken – Karlavagnen. När jag sen kom upp för backen så såg jag att hela himlen var stjärnklar. Inte ett enda moln på himlen och jag kunde se vintergatan. Stjärnhimlen är så otroligt vacker och jag kan stå och titta i flera minuter. Timmar om jag inte hade frusit så mycket. Det var då tanken slog mig – Gud är lika nära mig överallt som Han är här på Ralle. Tänk bara på stjärnorna - oavsett vart vi är i världen så kan vi se dem precis där vi står. Dom försvinner aldrig. Dom stannar inte kvar här på Ralle eller där du är. Du kan se stjärnorna vart du än är. Jag kan se karlavagnen vart jag än reser i världen. Precis samma sak är det med Gud. Han är inte bunden vid en plats. Du lämnar inte Honom bakom dig när du reser bort. Titta bara upp så är Han där. Han är lika nära dig som Han alltid varit. Precis som jag inte behöver vara på Ralle så behöver inte du vara på en specifik plats för att veta eller känna att Gud är nära.

Jag måste komma ihåg att när jag åker bort och det känns som om Gud inte är nära mig så är Han det. Allt jag behöver göra är att titta upp så står Han där. Han är närmre än mitt andetag. Han finns i åskan och i viskningen. Han är lika nära mig i Sydafrika som i Norrland. Allt jag behöver göra är att viska Hans namn.

 "Herren är nära alla som åkallar honom." - Ps 145:18

 

 

 

 

Gud är nära, psaltaren,

Kommentera

Publiceras ej