Många i Sverige firar egentligen inte skärtorsdagen något vidare utan det är bara en vanlig dag innan en långhelg. Många känner igen att barn klär ut sig till påskkärringar och går och knackar dörr i jakt på godis. En tradition som spred sig i Sverige under 1900-talet. Varpå traditionen har grund i de myter och sägner om hur häxor på just den här dagen flög till Blåkulla för att träffa Satan. 
 
Men skärtorsdagen är något mycket djupare inom kristendomen. Denna dagen var Jesus sista dag med lärjungarna och även den sista måltiden innan Jesus tillfångatogs och korsfästes. I de fyra evangelierna kan man läsa om just den kvällen då Jesus förklarade för sina lärjungar att han skulle dö men även de gärningar han gjorde under kvällen. 
 
  Matteusevangeliet 26:17-35. - 

"17Första dagen av det osyrade brödets högtid kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: ”Var vill du att vi skall ordna för påskmåltiden åt dig?” 18Han svarade: ”Gå in till staden och hälsa den och den att er mästare säger: Min stund är nära. Jag vill hålla påskmåltid hos dig med mina lärjungar.” 19Lärjungarna gjorde som Jesus hade sagt, och de ordnade för påskmåltiden.

Jesus utpekar förrädaren -

20På kvällen lade han sig till bords med de tolv. 21Medan de åt sade han: ”Sannerligen, en av er skall förråda mig.” 22De blev mycket bedrövade och började fråga honom, en efter en: ”Det är väl inte jag, herre?” 23Han svarade: ”Den som doppade handen i skålen tillsammans med mig, han skall förråda mig. 24Människosonen går bort, som det står skrivet om honom, men ve den människa genom vilken Människosonen blir förrådd! Det hade varit bäst för den människan om hon aldrig hade blivit född.” 25Judas, som skulle förråda honom, sade: ”Det är väl inte jag, rabbi?” Jesus svarade: ”Du har själv sagt det." 

Den sista måltiden -

26Medan de åt tog Jesus ett bröd, och efter att ha läst tackbönen bröt han det, gav åt sina lärjungar och sade: ”Tag och ät, detta är min kropp.” 27Och han tog en bägare, och efter att ha tackat Gud gav han den åt dem och sade: ”Drick av den alla. 28Detta är mitt blod, förbundsblodet som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse. 29Jag säger er: nu kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger förrän den dag då jag dricker det nya vinet med er i min faders rike.”

Jesus förutsäger Petrus förnekelse - 

30När de hade sjungit lovsången gick de ut till Olivberget. 31Då sade Jesus till dem: ”I natt skall ni alla komma på fall för min skull, ty det står skrivet: Jag skall dräpa herden, och fåren i hjorden skall skingras. 32Men när jag har uppstått skall jag gå före er till Galileen.” 33Petrus svarade honom: ”Även om alla andra kommer på fall för din skull, så skall då jag aldrig komma på fall.” 34Men Jesus sade: ”Sannerligen, i natt innan tuppen gal skall du ha förnekat mig tre gånger.” 35Petrus sade: ”Om jag så måste dö med dig, skall jag aldrig förneka dig.” Och detsamma sade alla lärjungarna" 

 

Jesus inrättar Nattvarden den här kvällen genom att bryta brödet och dricka vinet. Nattvarden är till för att påminnas om det Jesus gjorde på korset. Han tog våra synder och blev det ultimata offerlammet. Så när vi tar nattvarden ska vi påminnas om detta och även se fram emot den dagen då vi har en festmåltid i himlen.  

 

Om vi går in på namnet "skärtorsdag" så kommer vi till en sak som Jesus gjorde samma kväll. Ordet "skär" kommer från ett nordiskt ord för "ren" vilket gjort att skärtorsdagen är en dag för "rening" och har sitt ursprung i att Jesus tvättade lärjungarnas fötter - 

Johannesevangeliet 13:1-17 - 

"Det var kvällen före påskhögtiden, och Jesus visste att den kommande natten skulle bli hans sista på jorden innan han återvände till Fadern.Redan under kvällsmåltiden hade djävulen intalat Judas Iskariot, Simons son, att det var rätt kväll att fullfölja planerna att förråda Jesus.Jesus visste att Fadern hade gett honom allt och att han hade kommit från Gud och skulle återvända till Gud.

Han reste sig nu från bordet, tog av sig manteln och virade en handduk om sig.Sedan hällde han vatten i ett handfat och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med handduken.När han kom till Petrus sa denne till honom: Herre, inte ska du tvätta våra fötter.Jesus svarade: Du förstår ännu inte vad jag gör, men en dag ska du förstå det.Nej, protesterade Petrus, aldrig någonsin ska du tvätta mina fötter!Men om jag inte gör det så kan du inte vara min lärjunge, svarade Jesus.Då ropade Petrus: Tvätta då inte bara mina fötter, utan också händerna och huvudet.10 Jesus svarade: Den som har badat behöver bara få sina fötter tvättade för att vara fullständigt ren. Nu är ni rena, men det gäller inte er alla.11 Jesus visste nämligen vem som skulle förråda honom. Det var det han menade när han sa att de inte alla var rena.12 När han hade tvättat deras fötter tog han på sig manteln igen och satte sig ner och frågade: Förstår ni vad jag har gjort?13 Ni kallar mig 'Mästare' och 'Herre14 Och eftersom jag, Herren och Läraren, har tvättat era fötter, så är ni skyldiga att tvätta varandras fötter.15 Jag har gett er ett exempel som ni ska följa: Gör som jag har gjort med er.16 Det är sant att tjänaren inte är större än sin mästare. Inte heller är budbäraren viktigare än den som sände honom.17 Det ska bli till stor glädje för er om ni förstår detta och praktiserar det." 

 

Genom att tvätta lärjungarnas fötter visade Jesus exempel på de kärleksfulla gärningarna lärjungarna skulle göra för varandra (vers 14). I vers 10 säger Jesus - "Den som har badat behöver bara få sina fötter tvättade för att vara fullständigt ren. Nu är ni rena, men det gäller inte er alla." Med det menar Han att den som är renad och rättfärdiggjord i kraft av Kristi verk (korsfästelsen och uppståndelsen) har fått alla sina synder förlåtna. Men som kristen behöver man ändå daglig förlåtelse för sina synder genom hela livet. 

 Så detta är alltså varför vi firar Skärtorsdagen :) 
 

Här är ett filmklipp från just den här kvällen, som man kan se i filmen Son of God och serien The Bible series. 

 

påsk,

Kommentera

Publiceras ej