Som ni kanske vet så läser jag ju en del böcker, däribland många kristna romaner, och för någon dag sedan så läste jag klart ännu en bok. Så jag tänkte jag kunde tipsa er om den! :) Och nej, det är inte ännu en bok av Karen Kingsbury ;) 
 
Utan den här gången är det av den svenska författaren - Torgny Wirén, och boken jag tänkte tipsa som heter Om änglar kunde tala : Roman om ett fängslande livsöde. 
 
"Om änglar kunde tala : roman om ett fängslande livsöde är historien om Frank, en berättelse om en människas liv sett ur en ängels perspektiv. Här aktualiseras frågor om identitet och livets mening.
Om änglar kunde tala skildrar livets grå vardagar men också händelser fyllda av spänning, romantik och tragik. Frank brottas med ungdomens frågor kring identitet, utbildning, sexualitet och sökandet efter en mening med livet. Den handlar om hans väg in i vuxenlivet, om uppbrott, mognad och nära relationer. Som en röd tråd genom Franks liv går kampen mellan ljus och mörker och brottningen med en Gud som ibland känns så obegripligt långt borta." - Kopierat från Bokus.com 
 
Jag tycker att boken är helt klart läsvärd. Det var många gånger som jag kunde känna igen mig i Franks funderingar och på ett sätt få förståelse precis som Frank får. Det finns tankar om livet och framtiden och om Gud som jag har fått lite mer förståelse för och ibland kunde jag också få lite aha-upplevelse. Berättelsen är verkligen gripande och jag kände att bladen verkligen vände sig själva. De långa kapitlena kändes inte för det var alltid något som hände och det var svårt att slita sig från boken. 
   Den är verkligen bra på så sätt att berättelsen inte förskönar livets gång, dess berg-och dalbana, utan läsare får verkligen följa med i livets glädje och dess sorg, svåra val och lyckostunder. Inget i livet lämnas ute.
 
Lite reaktioner på boken - 
 
"Det är skönt med en bok som inte väjer för att beskriva verkligheten sådan den är... Bladen vände sig själva när jag läste." 
 
"Den här boken dröjer sig kvar länge efteråt och ger många tankar om en människas brottning med livet och tron." 
 
"Jag läste manuset till klockan halv fyra på morgonen, trots att jag hade prov dagen därpå. Det gick bara inte att sluta." 
 
"Detta är en fängslande bok, för alla människor oavsett man tror på Gud eller inte. Den tar upp frågor som jag tror vi alla har haft eller har fortfarande."
 
Om du vill läsa den så kolla in närmsta bibliotek om den finns där eller kolla med någon vän om dom har den. Annars finns den på Bokus.com för 79 kronor :) 
 
 
 
 
 
Om änglar kunde tala, Torgny Wirén, kristna böcker,

Kommentera

Publiceras ej