"Jag är bara människa", hur många gånger har vi inte hört de orden eller sagt dem själv. Jag vet att jag har gjort det ett antal gånger, både till mig själv och andra när jag känt att pressen på mig har varit för stor. Det kan vara olika anledningar till varför vi säger dessa ord men jag tror att det är samma lättnad när vi vet att vi kan säga dem utan att dömas. Att känna att pressen släpper lite eller att vi kan slappna av så att inte allt brakar samman. 
 
Så är det också för oss som är kristna. Jag som kristen vet och erkänner mig svag därför jag vet att jag inte orkar allt. Jag orkar inte bära hur många bördor som helst på mina axlar, jag orkar inte ta hand om alla i min omgivning, att sätta dem framför mig själv hela tiden, eller resa mig upp gång på gång efter att ha fallit eller gått igenom en tuff händelse. Jag orkar inte allt för jag är bara människa. Men istället för att kämpa på med en kraft och styrka som jag inte längre har så väljer jag att visa mig svag och ge Gud chansen till att visa sig stark.  Och det är inget som helst fel med det!  Jag behöver inte ha den pressen på mig att alltid göra mitt bästa, vara stark och pigg, klara mig genom dagen på det bästa sättet, gå igenom olika saker på egen hand, bära olika bördor på mina axlar, för jag vet att Jesus alltid finns där för mig. Han finns där när jag inte orkar mer, när jag känner mig svag, då finns Han där för att ge mig styrka, för att strida för min skull, lyfta mina bördor på sina axlar för att bära dom själv, Han låter mig vila och fyller mig samtidigt med styrka för att kunna komma tillbaka igen med ny styrka och kraft för att ge mig an livet. Jesus säger i Matteusevangeliet 11:28: "Kom till mig alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila." 
 
Det  är många gånger som jag kommer till Jesus och säger att nu orkar inte jag mer för jag vet att Han tar hand om mig. Jag ser dagligen hur Han hjälper mig och andra i min omgivning. Han hjälper mig när jag inte orkar med plugget i skolan, när det är för mycket på en gång och allt faller ur min kontroll, då finns Han där och hjälper mig att fokusera och att göra mitt bästa på proven och inlämningarna. Det är många gånger som jag tack vare Jesus hjälp har fått bra betyg på prov och inlämningar för jag lade det i Hans händer. När jag har haft det tufft hemma, känt mig deprimerad, orklös så har Jesus funnits där för mig, då har jag bara lagt allt i Hans händer och vilat och allt har löst sig på ett eller annat sätt. Det går ibland fort och ibland tar det tid men oavsett så vet jag att allt blir bra. 
 
  I den här världen vill man inte gärna visa sig svag, man vill vara stark och uppnå sina mål, små som stora, man vill göra ett bra jobb, göra ett avtryck, känna att man gör sig själv och andra stolt osv samtidigt som man ska ha tiden och orken till vänner, familj, hus mm. Men mitt i allt detta är det många som brister, som faller, de blir sjukskrivna, går till doktorn som säger: "Här luktar det bränt". Man glömmer bort att man bara är människa. Världen sätter en sådan press på oss människor på så många olika sätt. Och det är många som avskyr svaghet, att känna sig svag, men jag vågar eller snarare vill visa mig svag för att jag vet att jag inte klarar allt, inte på egen hand. Och om jag kan genom att visa mig svag göra så att andra runt om mig inser att det inte är en svaghet att vara svag och som sedan leder till att de inte knäcks av pressen i framtiden, så gör jag det mer än gärna. För jag vet att vara beroende av Gud inte är att vara svag det är att erkänna Hans styrka. 
                                                                                                                                                                      
                          
 
11:28, Matteusevangeliet, Styrka, press, svag, svaghet, världen,

Kommentera

Publiceras ej