Fördomar, ett ord som väcker irritation bland många men som hör till vanligheterna. Varje gång du möter en ny människa eller ser en människa i din närhet, tex i en annan klass, dömer du den personen då? 
 
Det är oerhört lätt att lägga märke till en person, till exempel om det är en person som utmärker sig men du inte känner den personen så lägger du ändå märken till den. Och efter ett tag så vet du dens namn och börjar sedan höra olika saker om den, trots det så känner du fortfarande inte personen. Då är det lätt att medvetet som omedvetet bygga upp fördomar mot den personen.
 
Jag kan vara ärligt och säga att jag kämpar med att försöka att inte döma människor. Att inte försöka lista ut eller döma folk innan jag känner dem. Bibeln lär mig att endast Gud har rätten att döma.
 
Jesus säger i Matteusevangeliet 7:1-5 - "Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med, skall ni bli dömda... Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga" 
 
Jesus pratar om att vi måste se på oss själva och upptäcka fel och brister i oss själva innan vi går ut och dömar alla andra för saker och ting. Om vi inte ser felen och bristerna hos oss själva varför ska vi då ha rätt att döma andra?  
 
Som jag sa innan så jobbar jag på att inte döma andra innan jag känner dom, men även när jag känner dom. Jag vet att Gud har skapat mig till att vara på ett speciellt sätt, alla har Han skapat oss på olika sätt för att vi ska vara unika på vårt eget sätt. Och i bibeln står det hur vi ska älska varandra och inte klanka ner på varandra, och massa annat. Så jag brukar ibland be Gud att Han ska göra mig till den person Han har skapat mig till att vara, så idag visade Han mig ett av mina fel, som jag kan läsa om i bibelversen lite längre upp. 
 Det finns en tjej i skolan som jag inte känner. Hon går i min mediaklass som jag men vi går inte samma klass, då median bara är en inriktning. Jag tyckte att hon verkade snäll men ändå rätt högljudd och sen hörde man en del saker om henne, Jag vet shame on me som lyssnar på vad andra säger! Men ialf så bildade jag en uppfattning om hur hon är som person men idag visade Gud mig att man inte ska döma människor och att jag måste se till mig själv också  - se mina fel och brister. Nu säger jag ju inte att hon har några fel och brister utan jag syftar mer på mig, att jag måste ha koll på mig själv först! 
  Hursomhelst så hade vi prov samtidigt och i samma ämne idag, vi hade båda missat provdagen och fick nu chansen att skriva provet efter skolan. Så hon började prata lite med mig och frågade mig om provet och lite sådär och jag tycket det var lustigt men ändå kul att hon vågade prata med mig, själv är jag ju väldigt blyg av mig. Vi blev klara med provet samtidigt och prata lite om hur det gått och vad vi hade svarat på olika frågor och sånt där när hon plötsligt frågade om jag ville ha skjuts hem. Jag sa att jag bor väldigt nära skolan och kan gå hem men hon sa att det ändå var på vägen hem till henne så det blev ingen omväg så då lite chockad tackade jag ja, och fick skjuts hem och slapp gå ute i det blöta. 
 
Just nu är det lite lustigt och overkligt att tänka på men ändå så blir jag glad när  jag tänker på det :) Hon, som jag hade förutfattade meningar om gav mig skjuts hem och visade mig vilken underbart snäll tjej hon är! Det gjorde verkligen min dag! och lärde mig en viktig läxa! 
 
Så oavsett om ni känner personen eller inte, så döm inte personen innan ni lärt känna den! Det är så otroligt fel och kan bli så dumt. Så tänk på vad Jesus sa i Matteus 7:1-5 och se på er själva innan ni anmärker fel och brister på någon annan! 

En person måste få visa dig vem han/hon är annars kommer du aldrig lära känna den riktiga personen! 
 
                                   
 
 
andra, dig, döm, döm inte, fördomar, inte, se, själv,

Kommentera

Publiceras ej